LUN așa cum îl descriem, înseamnă, ca și celelalte arte care ne trăiesc, o extensie a ceea ce simțim și transformăm prin filtrul uman, din vasta percepție asupra creației, a ceea ce este și devine. Arta ni se arată ca o oglindire a adâncului, desfășurând hărți emoționale ale subconștientului, în procese de autocunoaștere și recunoaștere a esenței.
LUN dacă vreți, este numele de band, trupă, ansamblu, numele cu care noi călătorim în această lume sub formă de unitate. Este foarte personal, căci vine din întreaga noastră ființă, experiență, trăiri dar în același timp este împărtășit, comunicat, dat mai departe și primit. Așa că veți descoperi dincolo de prim plan și meșteșug, desen, fotografie, muzica, poezie, hârtie și mai ales – concept – .
Din acest motiv, locul creației în care ne aflăm în acest moment este unul multi-dimensional, în care găsim căi de exprimare înspre toate domeniile care ne vorbesc. Căci undeva între toate acestea se află aceeași energie manifestată prin limbaje diferite.
Cine este LUN?
Manuela Marchiș (Blînda): Artist, muzician și designer din Timișoara. A studiat mai întâi
liceul de artă și apoi a urmat studii universitare la Facultatea de Artă, secția sculptură. După
o activitate de 10 ani în grafică și sculptură, a căutat să transpună expresia operei sale în
design de bijuterie în ultimii 6 ani, prin atelierul L U N.
Cezar Blînda: Psiholog, designer și autor de carte, originar din Huși. După 4 ani de studii
teologice în Seminarul teologic Romano-catolic din Roman, au urmat alți 3 de licențiere în
psihologie la Iași. A explorat concomitent lucrul cu lemnul, ce a însumat bijuterie, corpuri de
iluminat și piese de mobilier. În prezent pe lângă toate acestea experimentează cu fotografia.
Manuela și Cezar și-au unit viziunile și numele la începutul anului 2020, dezvoltând inițial
noi concepte de bijuterie organică și mai apoi extinzându-și interesul înspre design-ul de
obiect contemporan din lemn.
LUN explorează o modalitate concretă de ancorare a armoniei dintre
habitatul uman și natură, recurgând la o sinestezie de elemente care
definesc prin obiect, un traseu neo-organic.
Opera noastră se ocupă, în general, de redarea unui univers figurativ suprarealist, fluid și volumetric, care își schimbă permanent reperele de contact. Cautăm ambivalența vieții, misterul imaginarului transpus în materie. Obiectele le clădim pe structuri interioare ca o realitate sensibilă, căutând mișcarea și armonia prin contemplarea viului și a frumosului.
ORGANIC
Cea mai mare inspirație pe care o avem, vine din euritmia naturii înconjurătoare. În compoziția naturii elementele sunt organice, ele curg și se unduiesc, precum apa care își găsește loc în drumul ei, sau ca vântul care ocolește formele copacilor. De asemenea formele aerodinamice ale păsărilor sau a unei picături de apă există și corelează în așa masură unele cu altele, încât în toată această mișcare ele creează o simbioză. Aducând acest concept în creațiile noastre, credem că omul face parte din această natură, nu îi este străină și nu este străin față de ea.
Încercarea noastră este de a crea prin obiect o conexiune a omului cu natura, întărind
astfel ideea de apartenență la ea. Pe lângă acest aspect intervenim în procesul de
creație prin observarea simțurilor înspre ceea ce ne trezește o naturalețe aproape
arhaică resădită în prezent.
ESTETIC-FUNCTIONAL-SUSTENABIL
Obiectul LUN este menit să completeze ambianța și să fluidizeze spațiul habitual.
Intervenim în granița dintre estetic și funcțional pentru a le face pe acestea să
coreleze și să genereze o nouă caracteristică senzorială ce canalizează relația
deținătorului cu obiectul, spre o nouă experiență mult mai aproape și mai
personală cu acesta.
În baza acestei relații construim o atitudine sănătoasă referitoare la epuizarea
resurselor naturale, de altfel indispensabile. Ritmul accelerat pe care
consumerismul materialist îl are în exploatarea resurselor naturale, a dus inevitabil
la reacții adverse, la alternative etice de prezervare a acestora, plecând mai întâi
de la o perspectivă sustenabilă a consumului pentru ca mai apoi să se ajungă la o
atitudine mai personală cu obiectul.
În scopul atingerii sustenabilității si principiului antropic, ne folosim de congruența
tehnologică și manufactură, care conservă și conferă lemnului, eleganța rațională
a funcționalității. În același timp, lemnul cât și finisajele folosite îi atribuie acestuia
o reintegrare necesară în natură în momentul în care își va înceta rolul funcțional
firesc.
În ciclicitatea ei natura devine atemporală, dar în elementele care o compun ea este
efemeră, se reintegrează pe sine. Un obiect devine efemer și atemporal, în același
timp, în momentul în care participă la acest ciclu al reintegrarii, al dispariției și
renașterii.
Abordăm design-ul prin mimetismul formelor naturale în căutarea unui vocabular modern care să faciliteze stabilirea stării de armonie în spațiile interioare.
Rafinamentul vizual trăiește prin structură și scop.
Simplitatea estetică a naturii ne reverează ființa,
schimbându-i optica sufletească.